Blog uit Duffel

22 juni 2010

Steenstraete 1915

Mijn grootvader langs moeders zijde was Petrus Haerinck , geboren te Zelzate op 8 november 1887 en overleden op 29 februari 1960. 
Tijdens ``den grooten oorlog 1914 - 1918 `` was hij soldaat bij het 1e regiment Grenadiers met stamnummer 46184.

Op 23 april 1915 werd hij gekwetst in Steenstraete en verbleef tot september 1915 in een hospitaal te Cherbourg. Waarschijnlijk nam hij deel aan de strijd die beschreven wordt in de `` Historiek van het 1e regiment Grenadiers .`` Heeft hij deelgenomen aan de stormaanval van de grenadiers met bajonet op het geweer ? Wat ik wel weet uit de zeldzame gesprekken over 14-18 , dat hij bij het terugplooien, een kogel had gekregen in zijn achterwerk en dat de kogel in de buikholte was terechtgekomen.Hij was er erg aan toe en de aalmoezenier zou hem toen gezegd hebben dat hij voldoende had geleden om voor altijd ontslagen te zijn om de zondag de mis bij te wonen.
Ik herinner mij , dat toen op zekere dag de pastoor aan huis kwam en vroeg `` maar Petrus waarom zie ik u nooit in de kerk? " hij als antwoord kreeg wat de aalmoezenier destijds gezegd had.
Hij kreeg na de oorlog verscheidene eretekens met als voornaamste ``croix de guerre avec palme``  het ``croix de l`Yser ``  en het "croix du feu" en hij had ook 8 frontstrepen.
Het is mij ook opgevallen dat hij zijn schoonzoon,mijn vader, nooit een verwijt heeft gemaakt, toen die in 1943 naar het oostfront trok. Toen mijn vader en mijn grootvader het later occasioneel over het oostfront en 14-18 hadden, trachtte mijn vader hem te plagen met "dat hij een kogel had gekregen toen hij wegliep ", wat ik als jonge tiener toch wat misplaatst  vond.  


Verslag van de gebeurtenissen
te Steenstraete in april 1915
Petrus Haerinck














Voor Militaire documenten van Petrus Haerinck - hier klikken

Eretekens : oorlogskruis met palmen, IJzerkruis, Vuurkruis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten