Blog uit Duffel

7 juli 2012

SN1987 A



Het Heelal - index
http://dirkdrubbel.blogspot.be/2012/03/het-heelal-index.html




SN 1987 A

In maart 1987, tijdens een zakenreis, kocht ik me op de vlieghaven van Wenen het "Time Magazine " en las er een artikel over de waarneming op 24 februari van de supernova SN1987A in de ´´grote Magellaan wolk ``, het dichtstbijzijnde sterrenstelsel 170,000 lichtjaren verwijderd van onze melkweg.
Dit artikel was de start van mijn passie om zoveel mogelijk te lezen over het ontstaan en de evolutie van het heelal.Sindsdien heb ik hierover een behoorlijk groot aantal werken aangekocht die ik waarschijnlijk nooit volledig zal kunnen uitlezen, laat staan volledig begrijpen.
Het werd een boeiende reis langs de relativiteitstheorie van Einstein, de quantumfysica, quarks, mesonen,antimaterie, annihilatie , the big bang, the big crunch, sterrenstelsels, supernova´s , neutronensterren, zwarte gaten, quasars en wormgaten.
Het meest fascinerende was het besef dat alle metalen zwaarder dan Fe afkomstig zijn van supernova´s m.a.w dat onze aarde en uiteindelijk het menselijk leven zijn voortgekomen uit het hart van supernova´s (Explosies in het heelal - Isaac Asimov)


Twee onmisbare standaardwerken over deze boeiende materie zijn ``het Heelal`` en ``het Universum`` van Stephen Hawking.


Foto´s uit de ruimte, genomen door de Hubble-telescoop, zijn te bekijken op http://hubblesite.org/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten